Buiten de muren

Het gemeentehuis en z’n medewerkers gaan mobiel in 2040. Nieuwe digitale, virtuele, fysieke vormen van contact zorgen ervoor dat alle contacten kunnen doorgaan hoe, waar en wanneer de burger, de medewerker en/of het gemeentebestuur dit met elkaar afspreken. Buiten de contacttijden kunnen nieuwe technologieën zoals AI of VR een oplossing bieden. Door de doelgroep en de manier waarop zij gebruik (wensen te) maken van de dienstverlening eerst grondig te onderzoeken is een efficiënte en effectieve organisatie mogelijk op maat van de financiële, organisatorische en ruimtelijke mogelijkheden van elke gemeente.
De Aanpak

Vandaag
Eerste stappen
2040
Vandaag
-
Liever niet naar het gemeentehuis, maar het moet vaak wel.
-
Uiteenlopende verwachtingen op vlak van nabijheid en toegankelijkheid (openingstijden,…).
-
Decentrale plekken zijn duur, mobiele punten zijn moeilijk, toch al veel experimenten.
-
Burgers willen geen huisbezoeken.
-
Hollands Kroon toont dat mobiele dienstverlening plannen ook praktisch kan (maar het heeft (ook) een prijs).
Aanbevelingen
-
Aanbeveling 1:
vraaggestuurde service-punten maken de ideale lokale mix mogelijk. -
Aanbeveling 2: Maak bovenlokaal een prioriteit van het mobiel kunnen afleveren van producten burgerzaken (bijv. e-ID, reispassen) en andere online generieke dienstverlening.
-
Aanbeveling 3: een mobiele bus als lokaal prototype voor de ideale mix ‘buiten de muren’.
Utopie (dystopie?)
-
Centrale overheid verdeelt e-ID naar gewenste plek (werkplekgemeente, thuisbezorging of opties gemeente).
-
Meerdere keuzemogelijkheden qua tijd en locatie als burger op maat van de voorkeuren.
-
Gemeente-app en datakluis als platform voor identiteitscontrole en gegevensdeling.
Huisbezoek hoeft niet, maar de dienstverlening kan op vele andere manieren georganiseerd worden.